سلامت
سلامت

پريود ( قاعدگي ) يكي از مراحل بلوغ در دختران است. پريود مانند بسياري از علايم ديگر بلوغ ممكن است براي دختران گيج كننده باشد. بعضي از دختران ممكن است به نوعي از پريود شدن ترس داشته باشند يا نگران آن باشند. بسياري از دختران و پسران درك كاملي از دستگاه تناسلي زنان و چگونگي كاركرد آن در طي يك دوره قاعدگي( پريود ) ندارند و همين موضوع قاعدگي را براي آنان اسرارآميز جلوه مي‌دهد.

 

يك دوره پريود ( قاعدگي ) مدت زمان اولين روز خونريزي در يك ماه تا اولين روز خونريزي در ماه بعد است. مثلاً اگر اولين خونريزي دختري در ۸ ارديبهشت باشد و روز اول خونريزي بعدي وي در ۲ خرداد باشد دوره قاعدگي او ۲۴ روز طول كشيده است ( از ۸ ارديبهشت تا ۱ خرداد ).

 

بلوغ و قاعدگي ( پريود )

 

زمانيكه دختري به بلوغ مي رسد ( معمولاً در سنين۸ تا ۱۳ سالگي )، بدن و ذهن در بسياري جهات شروع به تغيير و تحول مي‌كند. هورمونها در بدن رشد فيزيكي جديدي را آغاز مي‌كنند، مثلاً پستانها شروع به رشد مي‌كنند. حدود2 الي 2/5 سال بعد از شروع رشد پستانها، اولين خونريزي قاعدگي ( پريود )در يك دختر اتفاق مي افتد.

 

حدود ۶ماه قبل از آغاز اولين دوره پريود، دختر ممكن است متوجه افزايش ترشح از دستگاه تناسلي خود شود كه مسأله‌اي شايع در ميان دختران است و نبايد از آن نگران باشد مگر آنكه اين ترشحات بسيار بد بو باشد يا باعث خارش گردد.

اولين پريود زماني اتفاق مي‌افتد كه همه اجزاء دستگاه تناسلي دختر بالغ شده باشند و بتوانند با يكديگر كار كنند.

 

با بلوغ دختر، هورمونهايي از هيپوفيز ( يكي از غدد موجود در مغز ) ترشح مي‌شود كه اين هورمونها تخمدانها را وادار به ساخت هورمونهاي زنانه مي‌كنند. اين هورمونهاي زنانه استروژن و پروژسترون ناميده مي‌شوند كه اثرات زيادي در بدن دختر دارند و به رشد جسمي و بالغ شدن او كمك مي كنند.

 

پس شروع دوره هاي پريود ( قاعدگي ) يك دختر، در هر ماه يك تخمك بسيار كوچك كه با چشم ديده نمي‌شود- از درون تخمدان آزاد مي‌شود كه به اين عمل تخك گذاري مي‌گويند. تخمك وارد لوله‌هاي فالوپ مي‌شود و از طريق آن به سمت رحم حركت مي‌كند. اگر در طي اين مسير تخمك توسط يك اسپرم مرد بارور شود تخم ايجاد مي‌شود و تخم به سمت رحم رفته و در آنجا لانه گزيني مي‌كند و با چسبيدن به ديواره رحم شروع به بزرگ شدن و رشد مي‌نمايد تا در پايان ۹ماه به يك نوزاد كامل تبديل شود.

 

در صورتيكه تخمك با اسپرم برخورد نداشته باشد – مسأله‌اي كه در اكثر دروه‌هاي قاعدگي اتفاق مي‌افتد- تخمك بارور نمي‌شود و از بدن دفع مي‌شود. در اين صورت رحم كه خود را آماده پذيرايي از تخم بارور كرده بود و با اضافه كردن مخاطات خود را براي لانه گزيني تخم آماده نموده بود، با تشكيل نشدن تخم ( بارور نشدن تخمك ) به حالت اول خود برمي‌گردد و براي اين كار مخاطات و بافت اضافي رحم شروع به ريزش مي‌كند.

 

ريزش بافت و مخاطات كه خوني است همان خونريزي قاعدگي است. بايد توجه كرد كه همانطوريكه توضيح داده شد، خونريزي قاعدگي فقط شامل خون نيست بلكه بافت اضافي و مخاطات خوني است كه از رحم به بيرون ريخته مي‌شود.

 

اين وقايع هر ماه يكبار اتفاق مي‌افتد. رحم خود را براي پذيرش تخم در طي يك ماه به تدريج آماده مي‌كند و در نتيجه مخاطات و بافت اضافي در داخل آن بوجود مي‌آيد. در حدود اواسط يك دوره قاعدگي تخمك گذاري انجام مي‌شود كه در صورت عدم باروري تخمك با اسپرم مرد، در انتهاي ماه همه بافت‌ها و مخاطات اضافي رحم به همراه تخمك به صورت خونريزي قاعدگي ( پريود ) از بدن خارج مي‌شود و اين وقايع ماهانه ادامه مي‌يابد تا اينكه زن در حدود سن ۵۰سالگي به يائسگي برسد. يائسگي به اين معني است كه زن همه تخمك‌هاي موجود در تخمدانها را آزاد كرده است و ديگر تخمك ندارد. بنابراين دوره‌هاي قاعدگي نيز تمام مي‌شود و ديگر امكان بچه‌دار شدن براي او نيست.

امتیاز:
بازدید: 34
برچسب:
:
[ 1396/10/18  ] [ ۰۷ ] [ healthpost ] [ ]

بيشتر زنان، دردهاي ناشي از قاعدگي را حداقل در برهه‌اي از دوران زندگي‌شان تجربه مي‌كنند و حدود ۴۰ درصد از آنان نيز با گرفتگي‌هاي عضلاني ناشي از قاعدگي در ناحيه شكم مواجه مي‌شوند. اين گرفتگي‌ها معمولا به‌علت افزايش هورمون پروستاگلاندين به‌وجود مي‌آيند كه باعث انقباض شديد در رحم و درنهايت درد و ناراحتي مي‌شود. اگر شما هم با گرفتگي‌هاي عضلاني ناشي از قاعدگي در ناحيه شكم مواجه هستيد، مي‌توانيد از ترفندهاي زير براي تسكين اين مشكل كمك بگيريد.

 

خودداري از مصرف كافئين

دريافت بيش از حد كافئين، گرفتگي‌هاي عضلاني ناشي از قاعدگي را تشديد مي‌كند. پس اولين ترفند براي تسكين اين مشكل آزاردهنده، خودداري از مصرف قهوه، چاي، نوشابه‌هاي گازدار و هر گونه نوشيدني حاوي كافئين است. مصرف دم‌نوش بابونه به‌جاي چاي يا قهوه كه كافئين ندارد و حاوي نوعي اسيد آمينه به‌نام گليسين است، يكي از بهترين راه‌ها براي تسكين اسپاسم‌هاي عضلاني محسوب مي‌شود.

 

خوردن موز

مواد غذايي غني از پتاسيم مانند موز، گزينه‌هاي مناسبي براي تسكين اين مشكل به‌شمار مي‌روند، چون كمبود پتاسيم در بدن همواره يكي از عواملي است كه باعث شكل‌گيري گرفتگي‌هاي عضلاني ناشي از قاعدگي در ناحيه شكم يا تشديد آن‌ها مي‌شود. بنابراين، سبزي‌هاي برگ سبز مانند اسفناج و لوبياي سفيد هم گزينه‌هاي مناسبي براي دريافت پتاسيم هستند.

 

افزايش دريافت امگا-۳

مطالعات متعددي نشان داده‌اند زناني كه از مواد غذايي حاوي امگا-۳ استفاده مي‌كنند، گرفتگي‌هاي عضلاني خفيف‌تري را تجربه مي‌كنند. زنان مي‌توانند امگا-۳ دريافتي خودشان را از طريق اضافه كردن ماهي‌هاي چرب و مغزهاي خام به رژيم غذايي افزايش بدهند.

 

بالا گرفتن پاها

يكي از ساده‌ترين ترفندها براي تسكين گرفتگي‌هاي عضلاني ناشي از قاعدگي ، بالا گرفتن پاها است. دراز كشيدن و بالا گرفتن پاها نسبت به باقي قسمت‌هاي بدن مي‌تواند به تسكين عضله‌هاي رحم كمك كند. براي اين كار بهتر است كه در رخت‌خواب دراز بكشيد و پاها‌ي‌تان را روي چند بالش بگذاريد.

 

مصرف محصولات لبني

مواد غذايي سرشار از كلسيم مي‌توانند گرفتگي‌هاي عضلاني ناشي از قاعدگي در ناحيه شكم را تسكين بدهند. پس استفاده از شير، پنير و ماست را قبل از شروع دوره قاعدگي و درحين دوره بيشتر كنيد. اين كار هم عضله‌ها را ريلكس مي‌كند و هم شدت گرفتگي‌هاي عضلاني را كاهش مي‌دهد.

 

پوشيدن لباس‌هاي آزاد

پوشيدن لباس‌هاي تنگي كه فشار مضاعفي به ناحيه شكم وارد مي‌كنند، واقعا گرفتگي عضلاني را بدتر مي‌سازند. پس حداقل در دوران قاعدگي، از پوشيدن لباس‌هاي تنگ و چسبان مانند شلوارهاي جين خودداري كنيد.

 

پياده‌روي

ترفند ساده و مفيد ديگر براي تسكين گرفتگي‌هاي عضلاني ناشي از قاعدگي، پياده‌روي است. سه بار پياده‌روي در روز، سطح اندورفين را در بدن افزايش مي‌دهد و علاوه بر بهتر كردن خلق‌وخوي شما، درد ناشي از قاعدگي را هم كمتر مي‌كند.

 

ورزش دراز-نشست

بسياري از ورزش‌ها براي دوران قاعدگي مفيد هستند، اما ورزش دراز-نشست به‌طور خاص مي‌تواند اثربخشي بيشتري در راستاي كاهش دردهاي ناشي از قاعدگي داشته باشد. دراز-نشست به تسكين درد كمك مي‌كند، اما عضله‌هاي شكمي را هم كش مي‌آورد. اين حالت كش‌آمدگي و انبساط، تمركز ذهن را از گرفتگي‌هاي عضلاني ناشي از قاعدگي در ناحيه شكم دور مي‌كند.

 

گرم‌سازي بدن

گرم كردن بدن، خصوصا در ناحيه‌هاي شكم و قسمت پاييني كمر، يكي از بهترين ترفندها براي ريلكس كردن عضله‌ها است. شما مي‌توانيد از پدهاي حرارتي، بطري‌هاي آب گرم يا حتي حمام داغ و طولاني براي اين كار قاعدگي استفاده كنيد.

امتیاز:
بازدید: 35
برچسب:
:
[ 1396/10/18  ] [ ۰۷ ] [ healthpost ] [ ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 29
دیروز : 27
افراد آنلاین : 1
همه : 8135
چت باکس
موضوعات وب
امکانات وب