سلامت
سلامت

يكي از عادت‌هاي خوب غذايي كه متخصصان تغذيه آن را توصيه مي‌كنند، مصرف هفتگي فرآورده‌هاي دريايي از انواع ماهي گرفته تا كالري شمار ميگو ست، اما خيلي‌ها مي‌گويند ميگو كلسترول دارد و بايد از خوردن آن اجتناب كرد، اما اين باور درست است يا اين كه حقيقت چيز ديگري است؟ به غير از اين موضوع، عادت به مصرف ميگو چه فوايد و چه زيان‌هايي دارد؟ اين‌ها همان مواردي هستند كه در ادامه به آن‌ها اشاره شده است...

 

ميگو از منابع اسيدهاي چربي از خانواده امگا 3 است كه دريافت آن به كنترل فشارخون كمك مي‌كند. البته توصيه مي‌شود اين ماده غذايي در هنگام تهيه با حداقل روغن و نمك طبخ شود، در اين صورت به گزينه‌اي مناسب براي كاهش سطح فشارخون  كالري شمار ميگو تبديل خواهد شد زيرا سرخ كردن آن در روغن، كالري بيشتر به بدن مي‌رساند و باعث افزايش وزن مي‌شود كه خود از عوامل بروز فشارخون است. 

 

يكي از مواد معدني‌اي كه در ميگو به ميزان بسيار يافت مي‌شود، سلنيوم است. با خوردن 100 گرم ميگو، 64 درصد از نياز روزانه به اين ماده مغذي تأمين خواهد شد و از آنجا كه سلنيوم خاصيت آنتي‌اكسيداني دارد، عادت به خوردن كالري شمار ميگو ، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ و انواع سرطان خون مانند «لوسمي» و «لنفوم هوچكين» را كاهش مي‌دهد.

 

امگا 3 فراواني كه در ميگو وجود دارد، باعث مي‌شود عادت به مصرف هفتگي آن از بروز آلزايمر و اختلال حواس در دوران سالمندي جلوگيري كند. در واقع، دريافت روزانه 380 ميلي‌گرم از اين اسيدهاي چرب، از بروز اختلال حواس و آلزايمر جلوگيري مي‌كند و با خوردن هفته‌اي 2 تا 3 بار كالري شمار ميگو ، اين مقدار اسيد چرب به بدن خواهد رسيد.

 

افرادي كه به دلايل مختلف گوشت قرمز نمي‌خورند، بيش از ديگران در معرض ابتلا به كم‌خوني ناشي از فقر آهن قرار دارند و از آنجا كه با خوردن 100 گرم ميگو، 19 درصد از نياز به اين ماده مغذي تأمين مي‌شود، بهتر است در صورت نخوردن گوشت قرمز، كالري شمار ميگو را در برنامه غذايي روزانه‌شان بگنجانند.

 

ميگو برخلاف تصور عامه مردم، باعث افزايش كلسترول نمي‌شود زيرا بررسي‌هاي مقايسه‌اي ميان دو رژيم غذايي با تخم‌مرغ و ميگو نشان داده‌اند كه رژيم داراي ميگو 7 درصد سطح كلسترول بد و 12 درصد سطح كلسترول خوب را افزايش مي‌دهد در حالي كه رژيم داراي تخم‌مرغ، سطح كلسترول بد را 10 درصد و سطح كلسترول خوب را 7 درصد بالا مي‌برد. در واقع اين ماده غذايي چربي كمي دارد و با خوردن 12 عدد كالري شمار ميگو ي درشت بخارپز شده، 160 ميلي‌گرم كلسترول وارد بدن مي‌شود و سطح تري‌گليسريد 13 درصد پايين مي‌آيد بنابراين توصيه مي‌شود آن را مانند ساير منابع پروتئيني مصرف كنيد.

 

طبق اعلام برخي از كارشناسان، مصرف سرانه ميگو در ايران تقريباً 10 تا 20 گرم در سال است و بيشترين مصرف‌كنندگان هم تهراني‌ها هستند. البته در سال‌هاي اخير، مصرف فرآورده‌هاي دريايي افزايش قابل‌ملاحظه‌اي داشته اما هنوز هم از مقدار استاندارد كالري شمار ميگو توصيه شده كمتر است و هنوز هم در مقايسه با مصرف جهاني در سطوح حداقل قرار داريم.

 

مصرف سرانه ماهي در ايران تقريباً 10 كيلوگرم در سال و در سطح جهاني 16 كيلوگرم است. بنابراين خوب است اين را هم بدانيد كه در ميان كشورهاي مختلف دنيا، تايلند، فيليپين، هند و اكوادور بزرگ‌ترين پرورش دهندگان كالري شمار ميگو هستند.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كالري شمار،
موضوع: كالري شمار
[ ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ] [ ۱۰:۱۹:۳۹ ] [ سلامت ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 10
دیروز : 6
افراد آنلاین : 1
همه : 385
چت باکس
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب