سلامت
سلامت

كالري شمار آبگوشت  يكي از غذاهاي اصيل و سنتي ايرانيان است كه در ميان اقوام مختلف كشورمان داراي انواع مختلف با روش ‌هاي طبخ ويژه‌اي است اما متاسفانه امروزه كم‌توجهي برخي خانواده‌ها به اين غذاي سنتي موجب شده كه طبع نسل جوان كمتر به آن گرايش داشته باشد.

به طور كلي آبگوشت يكي از غذاهاي مقوي و تامين‌كننده انرژي حياتي است و در قديم قوت اصلي اجداد ما بوده است. ارزش غذايي آبگوشت كمتر از خود گوشت است ولي افزودن سيب‌زميني كمبود مواد گلوسيدي و نشاسته‌اي آن را تامين مي‌كند و كالري شمار آبگوشت حبوبات آن در تحريك ترشحات روده و تقويت اعصاب بسيار موثر است.

 

يكي از دلايل لذيذ بودن آبگوشت استفاده از گوشت ماهيچه گوسفند به همراه دنبه در آن است. اين گوشت منبع غني از آهن است، به طوري كه با خوردن 100 گرم آن 2 گرم آهن قابل جذب دريافت خواهد شد. البته اين گوشت به دليل چربي و انرژي بالا براي كساني كه مشكل چربي دارند يا چاق هستند توصيه نمي‌شود. بنابر اين بايد به جاي آن از گوشت گوساله كه چربي كمتر داشته و از نظر ميزان موادمغذي با گوشت گوسفند تفاوت چنداني ندارد استفاده كنند.

 

 

قبل از طبخ گوشت تمام چربي‌هاي ظاهري گوشت را جدا و از مصرف دنبه اجتناب كنيد، بنابر اين براي بهتر كردن طعم آبگوشت كم‌چرب شده از پياز، ادويه، ليموعماني و يا آبليمو كمك بگيريد. اين نوع مواد به دليل كالري شمار آبگوشت غني بودن از ويتامين C به جذب آهن گوشت كمك شاياني مي‌كنند. از طرفي آبليمو يا ليموعماني جايگزين بسيار خوب نمك بوده و بسيار اشتهاآور، ضدعفوني‌كننده و مقوي معده هستند.

به دليل آن كه پخت گوشت طولاني مدت است، حتما آن را در زودپز پخته تا تخريب ويتامين‌ها و املاح معدني آن به حداقل برسد، بنا بر اين بعد از جوش آمدن آب غذا در زودپز را محكم ببنديد و آن را روي حرارت ملايم قرار دهيد تا آبگوشت تحت فشار بخارپخته و خوش طعم شود.

وقتي در آبگوشت از قلم حيوان استفاده كنيد مقداري از كلسيم ، فسفر و ويتامين D استخوان در غذا حل مي‌شود كه خوردن آن بسيار مفيد است. كالري شمار  البته بايد مراقب چربي آن باشيد.

 

از آنجا كه اين غذا چرب و حبوباتش سنگين است، خوردن آن به همراه ترشي براي هضم غذا و استفاده از سالاد يا سبزي جهت افزايش فيبر دريافتي توصيه مي‌شود.

استفاده از زردچوبه در اين غذا به عنوان ادويه‌اي معطر و تصفيه‌كننده خون توصيه مي‌شود.

از آنجا كه آبگوشت از منابع غذايي افزاينده كلسترول كالري شمار آبگوشت  بدخون است، بنابر اين استفاده از پياز خام كه سرشار از آنتي‌اكسيدان است و به كاهش كلسترول بدخون كمك مي‌كند به همراه آبگوشت توصيه مي‌شود.

به دليل آن كه رب گوجه‌فرنگي هنگام فرآيند توليد به مقدار زيادي از ويتامين‌هايش كاسته مي‌شود، بنابر اين بهتر است علاوه بر رب از خود گوجه‌فرنگي نيز در هنگام طبخ استفاده كنيد.

 

 

آبگوشت مي‌تواند افراد ضعيف و ناتوان را تقويت كند  كالري شمار آبگوشت ولي زياده‌روي در مصرف آن مي‌تواند به افزايش چربي و فشارخون منجر شود. همچنين مصرف زياد آن سبب افزايش كاركرد كبد و كليه شده بنابراين بتدريج كليه خسته و قدرت دفع سموم و ادرار نيز كم و برمقدار پورين و اسيد اوريك خون افزوده مي‌شود. پس مصرف اين غذا به هيچ‌ عنوان براي بيماران نقرسي توصيه نمي‌شود.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: كالري شمار،
موضوع: كالري شمار
[ ۳ آبان ۱۳۹۶ ] [ ۱۰:۴۲:۵۹ ] [ سلامت ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 17
دیروز : 6
افراد آنلاین : 1
همه : 392
چت باکس
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب